Biežāk uzdotie jautājumi

  
Kas ir pacientu līdzestība?

Tā ir ne vien regulāra ieteikto medikamentu lietošana un sekošana ārsta rekomendācijām, bet vēl jo vairāk ārsta ieteikumu ņemšana vērā tādos jautājumos kā smēķēšanas atmešana, veselīga un uzturvielām bagāta ēdienkarte ikdienā, fiziskās aktivitātes, liekā svara samazināšana. Līdzestība ir produktīva  pacienta un ārsta sadarbība, kas balstīta uz savstarpēju cieņu,  uzticēšanos un ieinteresētību pozitīvā ārstēšanas rezultātā gan no slimnieka, gan ārsta puses.

Līdzestība praksē

Pacienta veiksmīga izveseļošanās lielā mērā atkarīga no diviem galvenajiem komponentiem - pašam cilvēkam ir jāvēlas izveseļoties un aktīvi jāiesaistās ārstēšanas procesā. Pirmais līdzestības solis ir savlaicīga došanās pie ārsta. Un te nu grēko ļoti daudzi. Nākamais solis ir kopīga lēmuma pieņemšana. Trešais solis līdzestībā ir norādījumu un rekomendāciju ievērošana pēc ārstēšanās.

Kā vairot līdzestību - ieteikumi pacientam, dodoties pie ārsta

Avots: Pacientu Ombuds

Neaizmirsti paņemt līdzi dokumentus
Paņem līdzi pasi vai vadītāja apliecību, veselības apdrošināšanas polisi, veikto izmeklējumu rezultātus, nosūtījumus un citus nepieciešamos dokumentus.
Sagatavo jautājumus
Pirms tikšanās ar ārstu saraksti uz lapas izmaiņas savā veselības stāvoklī, par kurām vēlies pastāstīt ārstam. Pirmās mini pašas nozīmīgākās problēmas.
Sagatavo savu sakāmo
Pirms vizītes pārdomā, kā precīzāk pastāstīt par simptomiem, medicīnas vēsturi, dzīvesveidu un ieradumiem, kas varētu būt saistīti ar problēmu, šobrīd un iepriekš lietotos medikamentus, veiktās operācijas utt.
Palūdz kādu ģimenes locekli vai draugu doties līdzi
Tuvinieka vai uzticama cilvēka klātbūtne var mazināt stresu vizītes laikā, un vēlāk varēs precīzāk atcerēties, ko ārsts teicis.
Esi atklāts un pastāsti ārstam pats
Vizīte pie ārsta nav detektīva prasmju pārbaudījums. Ja ir izmaiņas veselības stāvoklī, pastāsti par to pats. Neslēp arī savas bažas par kādu slimību, jo ārsts var palīdzēt Tev saprast riskus un reālās perspektīvas.
Ja nepieciešams, vizītes laikā veic pierakstus
Lūdz atkārtot, ja kaut ko nesaprati vai nepaspēji pierakstīt būtisku informāciju. Ja līdzi ir kāds tuvinieks, vislabāk, ja piezīmes veic viņš.
Vizualizē ārsta teikto
Lūdz ārstu ilustrēt (uzzīmēt, parādīt attēlus), ja kaut ko nesaproti no teiktā. Piemēram, kur tieši ķermenī ir kāda slimība, kā tiks veikti testi, kādā veidā notiks ārstēšana u.tml.
Lūdz izskaidrot terminus, ko nesaproti
Tikai tādā gadījumā, ja visu sapratīsi, varēsi būt aktīvs un pilnvērtīgs partneris ārstēšanas procesā, tāpēc pārjautā ārstam ikreiz, kad kaut ko nesaproti.
Slimības gadījumā pajautā, kā Tu par to vari uzzināt kaut ko vairāk
Ārsts var ieteikt informācijas resursus, lai Tu labāk saprastu savu slimību un tās ārstēšanu.
Pārbaudi divreiz
Pirms pamet ārsta kabinetu, pārliecinies, ka esi pareizi sapratis tālāko ārstēšanas procesu, zāļu lietošanu ierobežojumus utt. Ja ir palicis kas neskaidrs, nekavējies to pajautāt ārstam vai medmāsai. Atceries, ka nav muļķīgu vai lieku jautājumu, ja runa ir par Tavu veselību un dzīvību!
Atceries, ka arī ārsts ir tikai cilvēks
Arī ārsts ir cilvēks ar pilnu emociju gammu, savu noguruma un stresa slieksni, vajadzībām, sadzīves notikumiem un ķibelēm. Bieži vien speciālistam ir ļoti daudz pacientu, tāpēc viņš uzreiz var neatcerēties Tavu slimības vēsturi. Ārsts var arī nesniegt skaidras atbildes uz jautājumiem, ja šādu atbilžu nav, tāpēc centies neuzstāt uz neizpildāmām prasībām.

Kas zāļu kompensācijas kārtībā ir M saraksts?

Tiek veidots arī M saraksts, no tā var izvēlēties zāles grūtniecēm, sievietēm pēcdzemdību periodā līdz 42 dienām un bērniem līdz 24 mēnešu vecumam (stājās spēkā ar 2012.gada 1.septembri).

M sarakstā iekļautās zāles valsts kompensē:

- bērniem līdz 24 mēnešu vecumam ar kompensācijas apmēru 50%;

- grūtniecēm un sievietēm līdz 42 pēcdzemdību perioda dienām ar kompensācijas apmēru 25%.

 

Kas jāzina par medikamentiem?

- Ārsta izrakstītās zāles drīkst aizvietot ar citām zālēm tikai tad, ja tām ir farmakoloģiski ekvivalentas.

- Farmaceita pienākums ir informēt arī par medikamentu cenām, ja ir pieejamas kvalitatīvas ekvivalentas zāles un ir iespējama izvēle.

- Pacientam ir tiesības zināt, prasīt un saņemt informāciju par savu slimību, tās ārstēšanas iespējām un nepieciešamajiem valsts apmaksājamiem medikamentiem no sava ģimenes vai ārstējošā ārsta.

- Noteiktu smago vai hronisku slimību pacientiem Zāļu iegādes kompensācijas sistēmas ietvaros ir iespēja saņemt ārstēšanai nepieciešamās zāles, kuras pilnībā vai daļēji (100%, 75% vai 50% apmērā, atkarībā no slimības smaguma pakāpes) apmaksā valsts.

- Kompensējamās zāles ārsti vai speciālisti (piemēram, endokrinologi, onkologi, acu ārsti, psihiatri, nefrologi), kuriem ir noslēgts līgums ar Nacionālo veselības dienestu par kompensējamo zāļu izrakstīšanu, izraksta uz īpašas receptes veidlapas, uz kuras pamata pacients aptiekā var saņemt viņam nepieciešamās zāles.

- Ja ārsts receptē nav norādījis, ka izrakstītās kompensējamās zāles nedrīkst aizvietot, farmaceitam aptiekā ir jāinformē pacients par zāļu aizvietošanas iespējām, piedāvājot lētākās atbilstošās kompensējamās zāles.

- Ja ārsts, izrakstot kompensējamās zāles, lietojis zāļu vispārīgo nosaukumu, farmaceita pienākums ir izsniegt lētākās šim nosaukumam, zāļu formai un stiprumam atbilstošās kompensējamās zāles, bet, ja kompensējamo zāļu sarakstā ir divas vai vairākas zāles ar lētāko kompensācijas bāzes cenu, – zāles, kurām lētāko zāļu statusu ar lēmumu ir noteicis
Nacionālais veselības dienests.

Ar kompensāciju iespējams saņemt tikai tās zāles, kas ir iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā.
Šis saraksts sastāv no diviem zāļu pamatsarakstiem: A un B saraksta.

A sarakstā
iekļauj līdzvērtīgas terapeitiskās efektivitātes zāles konkrētu slimību ārstēšanai. (Tajā zāles ir sagrupētas tā saucamā "references grupā" - dažādu ražotāju
zāles ar līdzīgu aktīvo vielu sastāvu. Katrai grupai ir noteikta references cena, kas ir līdzvērtīgas terapeitiskās efektivitātes grupas lētāko zāļu aptiekas cena.) A saraksta gadījumā visām references grupas zālēm valsts apmaksā tikai šīs grupas lētākā medikamenta cenu (references cenu).

Izrakstot A sarakstā iekļautās kompensējamās zāles, kuru aptiekas cena ir augstāka nekā references cena, ārstam par to ir jāinformē pacients.

Ja ārsts izvēlas izrakstīt kompensējamās zāles, kuru cena pārsniedz references cenu attiecīgajā grupā, tam ir jābūt ārstnieciski pamatotam lēmumam.

Informāciju par kompensējamo zāļu sarakstu var jautāt ģimenes vai ārstējošajam ārstam, aptiekā, kur ir pieejams kompensējamo zāļu saraksts, vai farmaceitam, kurš savas kompetences ietvaros var sniegt pacientiem nepieciešamas konsultācijas.

Kompensējamo zāļu saraksts ir pieejams Nacionālā veselības dienesta mājas lapā
www.vmnvc.gov.lv

Kas ir vēža savlaicīgas atklāšanas programma?

Vēža savlaicīgas atklāšanas programma ietver izmeklējumus, ar kuru palīdzību tiek noteikts, vai pacientam bez simptomiem un sūdzībām nav attīstījies vēzis. Minētās programmas viens no galvenajiem mērķiem ir samazināt mirstību, kuras iemesls bijis vēzis. Savukārt, ja diagnosticēta slimība, tad ar ārstēšanas palīdzību uzlabot dzīves kvalitāti. Lasīt vairāk par vēža savlaicīgas atklāšanas programmu šeit - http://www.vm.gov.lv/index.php?id=587&top=117 Informācijas avots: www.vm.gov.lv

Ko man darīt, ja ārsts nepasaka, cik ilgi būs kāda procedūra vai kas man jāievēro pēc tās?

Noteikti jāuzdod visi neskaidrie jautājumi tieši vizītes vai procedūras laikā. Pacientam pašam aktīvi jāpiedalās savā veselības aprūpes procesā un jājautā medicīnas personālam visas neskaidrās lietas. Tāpat ieteicams ir sagatavoties pirms vizītes vai procedūras, pārdomājot jautājums, kas varētu būt svarīgi pašam pacientam, vai kas rada šaubas. Ja neizdodas informāciju iegūt tam paredzētajā brīdī, tad var jautāt māsiņai, vai kādam citam speciālistam, protams, var atkārtoti vērsties pie sava ārstējošā ārsta, lai precizētu neskaidro. Padomus, kā labāk sagatavoties vizītei pie ārsta, varat atrast šeit - http://pacientuombuds.lv/lat/noderiga_informacija/ieteikumi_pacientam__/ Informācijas avots: www.pacientuombuds.lv

Kādas ir iespējas saņemt medicīnisko palīdzību un zāles, ja man tam nepietiek naudas?

Ir vairākas iespējas, kur meklēt palīdzību šādos gadījumos: Pārrunāt situāciju ar ārstniecības iestādes administrāciju par iespēju sastādīt samaksas plānu tā, lai par pakalpojumu nav jāmaksā vienā reizē, bet to var darīt pa daļām; Vērsties savā pašvaldībā un uzzināt, vai tā var piedāvāt finansiālu atbalstu; Ja cilvēkam pienākas trūcīgā statuss, nokārtot to caur tuvāko Sociālo dienestu, jo tad par ārstniecības pakalpojumiem jāmaksā tikai 50% apjomā; Atsevišķos gadījumos var palīdzēt Nacionālās veselības dienests (bijušais Veselības norēķinu centrs, piemēram, ja cilvēka dzīvības funkciju uzturēšanai nepieciešamie medikamenti ir ļoti dārgi, bet nav kompensējamo zāļu sarakstā. Informācijas avots: www.pacientuombuds.lv

Kā iedalās veselības aprūpe?

Veselības aprūpe iedalījums ir šāds: • Neatliekamā medicīniskā palīdzība – pēkšņa saslimšana vai trauma, kuras rezultātā ir apdraudēta cietušā dzīvība; • Primārā veselības aprūpe - pirmais saskarsmes posms starp pacientu un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju (ģimenes ārsts, ārsta palīgs, māsa, vecmāte, zobārsts, zobārsta asistents, zobārsta māsa un higiēnists); • Sekundārā veselības aprūpe - specializēta ambulatorā un stacionārā veselības aprūpe, kas orientēta uz neatliekamu, akūtu vai plānveida veselības aprūpi (kuru sniedz ambulatorajā ārstniecības iestādē, slimnīcas ambulatorajā nodaļā, neatliekamās medicīniskās palīdzības iestādē, dienas stacionārā, slimnīcā); • terciārā veselības aprūpe - augsti specializēti veselības aprūpes pakalpojumi, kurus specializētās ārstniecības iestādēs nodrošina vienas vai vairāku medicīnas nozaru speciālisti ar papildus kvalifikāciju. Informācijas avots: www.vm.gov.lv

Kurš var saņemt valsts garantēto veselības aprūpi?

Latvijā saskaņā ar Ārstniecības likuma 17.pantu valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumus saņem: • Latvijas pilsoņi • Latvijas nepilsoņi • Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas valstu un Šveices Konfederācijas pilsoņi, kuri uzturas Latvijā sakarā ar nodarbinātību vai kā pašnodarbinātas personas, kā arī viņu ģimenes locekļi • ārzemnieki, kuriem ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā • bēgļi un personas, kurām piešķirts alternatīvais statuss • aizturētie, apcietinātie un ar brīvības atņemšanu notiesātās personas Latvijas pilsoņu un Latvijas nepilsoņu laulātajām, kurām ir termiņuzturēšanās atļauja Latvijā, no valsts pamatbudžeta grūtnieču aprūpi un dzemdību palīdzību ir tiesības saņemt bez maksas. Personas, kuras nav minētas Ārstniecības likumā 17.pantā, ārstniecības pakalpojumus saņem par maksu, atbilstoši ārstniecības iestādes vai speciālista maksas pakalpojumu cenrādim. Informācija avots: www.vm.gov.lv

Kāda un kur ir pieejama sociālā palīdzība onkoloģiskajam slimniekam?

Katrā pašvaldībā atrodas Sociālās palīdzības dienests, kur Jūs variet griezties pēc palīdzības gadījumos, ja nespējat sevi nodrošināt vai pārvarēt dzīves grūtības un nesaņemat pietiekamu palīdzību no citiem. Arī gadījumos, kas skar Jūsu veselības aprūpi, varat zvanīt vai doties pie sava rajona sociālajiem darbiniekiem, kuri Valsts noteiktajā kārtībā palīdzēs atrisināt situāciju. Piemēram, Rīgā, variet vērsties Rīgas domes Labklājības departamentā, www.ld.riga.lv.

Kādas ir onkoloģisko izmeklējumu cenas?

Maksas apmēru noteic tas, vai ārstniecības iestāde un primārās veselības ārsts vai speciālists ir līguma attiecībās ar Nacionālo Veselības Dienestu. Pacientu iemaksa ir no 3-30ls par vizīti pie speciālista, pacientu iemaksa pie ģimenes ārsta ir 1ls. Protams, Ir iedzīvotāju kategorija, kas atbrīvota no pacientu iemaksas. Izmeklējumu cenas ir ļoti dažādas, atkarīgs notā kādi izmeklējumi vai medicīniskas manipulācija ir nepieciešamas. Šos iemaksu apmērus noteic MK noteikumi Nr. 1046 "Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība". Izmaksas dažādās poliklīnikās var atšķirties.

Jaunumi

INTERNETA TIEŠRAIDE TIEŠRAIDE KONFERENCES TIEŠRAIDE SOS